Sunday 5 March 2017

BUDU ISTIMEWA

 BUDU ISTIMEWA

 

Sebagaimana kita semua ketahui,Budu merupakan makanan yang begitu sinonim dengan rakyat Kelantan.Tapi tak semua rakyat Kelantan yang suka makan makanan ini.Mungkin yang berminat untuk mencuba makanan ini perlulah mendapat tunjuk ajar bagaimana untuk menikmati makanan unik ini.

Bagi yang tidak biasa mungkin tidak dapat menikmati hidangan ini sekiranya cara hidangannya salah.Dalam pada itu,budu boleh dihidangkan begitu sahaja atau dicampur dengan bahan makanan lain seperti lada,perahan air limau nipis,lemon atau limau kasturi,hirisan bawang,mangga dan lain-lain. 

Image result for budu kelantan Budu atau dikenali sosikan bilis ialah sejenis pekasamyang dibuat menggunakan ikan bilis.Ia merupakan makanan tradisional yang terkenal di Kelantan.Budu diproses daripada ikan bilis yang diperam sehingga hancur.Budu boleh dihidangkan begitu sahaja atau dicampur dengan bahan makanan lain seperti lada,mempelam, dan air perahan limau nipis dan disertakan ulam-ulaman seperti petai ataupun jering.Lebih-lebih lagi apabila ditambahkan dengan tempoyak.Pasti menjilat jari.


Budu menjadi makanan wajib bagi rakyat Kelantan dan sudah tersebar keseluruh Malaysia dan baru-baru ini menjadi kajian para ahli pemakanan berkhasiat Jepun,Amerika Syarikat,Australia,New Zealand dan Jerman.



BAHAN-BAHAN


Ikan bilis segar ( sebesar ikan bilis yang dibuat kering tu)garam, asam keping, gula melaka/manisan

Image result for budu kelantan

CARA-CARA

1. Ikan bilis dibersihkan dan ditoskan.

2. Gaulkan bersama garam sehingga rasa kesat di tangan ( menunjukkan garam cukup masinnya)

3. Masukkan beberapa asam keping dan gula melaka. Digaul rata.

4. Masukkan ke dalam botol. Sebelum ditutup botol tersebut taburkan garam terlebih dahulu( bagi mengelakkan lalat bertelur).Tutup botol dengan kemas.

5. Letakkan botol tersebut di tengah panas.

6. Selalu2lah kacau setiap hari sehingga ikan bilis hancur. Paling lama 40 hari boleh dihidangkan.

7. Selamat mencuba kawan2!!


  Source: www.caridestinasi.com

Source: www.ombak73.com


No comments:

Post a Comment